Monday, August 6, 2012

Resepi: Agar-agar Santan


Assalamualaikum
Salam Nuzul Quran

hari ni aku nak share resepi yang haruslah simple saja
kalau search resepi agar - agar kat tenet
kebanyakkan semua sukatan dalam gm dan ml
tak paham sungguh aku, kenapa tak tukar kepada cawan saja

bukan semua orang kat umah dia ada penimbang
dan bukan semua orang rajin pakai timbangan bagai ni
walaupun kat dalam lemari umah dia ada penimbang
akulah salah sorang daripadanya haha




dont worry, resepi aku ni  pakai cawan je 
sesape yang baru belajar nak buat dessert untuk berbuka 
bolehla mencuba

antara bahan yang digunakan



BAHAN-BAHAN

1 paket agar -agar bertali
5 cawan air
3 cawan santan pekat
1 1/2 cawan gula
6 helai daun pandan
1 biji telur
secubit garam
sedikit pewarna hijau



CARA-CARA

1. panaskan air hingga mengelegak kemudian masukkan agar-agar
2. masukkan gula kemudian kacau sehingga agar-agar hancur
3.blenderkan daun pandan kemudian tapis 
4. masukkan air tapisan daun pandan
5. satukan telur + santan  kemudian pukul dan masukkan dalam periuk 
6. letak beberapa titik pewarna hijau dan secubit garam
7. kacau hingga gelegak dan siap.

senang je kan?



hasil tadi aku dapat 2 loyang
nanti boleh bawa balik umah ma mertua sikit

memang puas hati sebab dapat banyak
lagipun nih memang pebret aku lah



sejuk sejuk keluar dari peti ais pastu terus masuk mulut
yummy!




38 comments:

  1. simple tapi kalu kena ramuannya...sedap sangat...lebih2 lagi kalu disejukkan......

    ReplyDelete
  2. dtg lagi nak ajak join segmen...
    he3
    http://remyhazza-satuperjalanan.blogspot.com/2012/08/segmen-di-mana-anda-beraya-pada-tahun.html

    ReplyDelete
  3. saya pulak takde cawan..jenus convert ke ml n g...hehee

    ReplyDelete
  4. wah!nmpk sedap je..

    *kg didiey dekat ngn paloh rawa..nme kg..ehem ehem.Kg. Bunchit~sekian~haha

    ReplyDelete
  5. Ciku singgah nak cari resepi agaragar santan guna cawan ..hihi

    ReplyDelete
  6. aritu saya buat agar2 gula merah..punya le berdebar takot tak jadi 2 layer..akhirnye menjadi...

    ReplyDelete
  7. nk buat ni
    daun pandan je tkde ni
    tak wangi plak takde daun pandan kn?
    huhu
    thanks resipinye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq. Saya dah cuba memang menjadi. Sedap n simple.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...