Saturday, May 14, 2016

Masak simple2 je


Assalamualaikum.

Lama rasanya aku tak share resepi masakan or cerita pasal makanan lam ni. Padahal tu aku punya semangat lam bloggimg. Asal cerita pasal makanan terus rasa semangat blogging tu berkobar-kobar. Ewahhhh!

Sekarang ni nak kata masak sokmo sokmo tu tidaklah jugak. Tapi banyak masaklah dari beli kat kedai. Kalau balik kerja aku tanya laki aku nak makan ayam ker ikan? Lepas ni kita singgah beli. Tapi laki aku kekadang baik hati. Kita bungkus jelah. Sian awak balik kerja penat-penat. Tu time dia baik hati lah. Time tak baik hati, aku dah mengantuk pun boleh lagi, 

Tolong masak meggi boleh? Laparrr.

Sabar jelah huhu. 

So, kalau beli lauk sayur aku just beli untuk masak haritu je. Aku memang tak suka sangat simpan stok lam beli. Lagipun aku ni jenis perut cerewet. Nanti cari pasal pulak. Kalau beli ikan memang aku ambik setengah kilo je. Ayam pun half je. Tapi petang-petang biasanya tak dapat half. Kalau nak memang kena beli sekor. Kalau time laki aku nak makan ayam memang aku pesan nanti singgah beli ayam separuh je eh. Beli sayur pun singgit je. Sawi seikat singgit. Laki aku dia punya pebret sayur air. Senang je. Dalam belanja beli lauk ni memang jimat sangat. Kekadang habis dalam RM6 camtu je sekali ngan sayur. Tak pernah lebih dari RM10 lah. Lpeas tu boleh makan reramai. Kekadang untuk 3 orang, boleh share lagi ngan kucing 3 ekor kat sini.

Kalau dikutkan memang senang bungkus je sebab tak payah sesusah masak hahaha. Tapi kekadang naik muak jugak. Sampai tak tahu nak makan apa ntah. Lastly laki aku makan megi, aku biskut cicah milo panas. Setel, kenyang. Hihi.





Ayam kicap + salad

Menu camni aku paling suka sebab tak perlu masak sayur, hihi. Jimat masa. Aku kalau buat goreng kicap memang suka letak halia banyak-banyak. Ngan halia aku telan. Lepas tu biar ada rasa pedas sikit-sikit. Yang nampak kaler hijau tu daun bawang. Aku campak je sekali. Lebihan buat suap. Nanti layu jugak lam peti.



Ikan talapia + sayur campur + ulam + budu

Talapia memang pebret aku laki bini. Kalau ikutkan selera aku, takde sayur pun takpe sebab dah ada ulam budu. Tapi laki aku tak makan budu. So, masakkan sikit sayur untuk dia biar ada kuah. 




Ikan kembung goreng + sayur campur + peria goreng + ulam + budu

Peria goreng tu memang pebret aku. Laki aku memang hadap sayur campur dia je. Goreng campur ngan telo lepas tu jangan masak sangat. Biar masa makan tu bunyi kruk krak kruk krak. Rasa pahit-pahit pulak tu. Yang tu lah lagi aku sukaaaa. Dapnyaaa!  Berair mulut aku huhu.

Tadi aku masak ikan kicap, ulam salad lepas tu budu hiris pulak mangga muda. Kat tempat aku panggil pauh rekngey. Ya Allah sedap sangat. 




Ikan singgang + sawi goreng + ulam petai + budu.

Ikan singgang tu aku lagi suka kalau ada bunga kantan. Belah dua campak je. Tak payah letak asam keping dah. Dia punya rasa masam pun sedap.


Semoga aku terus istiqomah dalam memasak ni, kihkih. Tapi bila masuk bulan puasa nanti macam tak berapa nak istiqomah je, huhu  >____<

Okbai!






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...