Sunday, October 14, 2012

resepi : sotong titik serai

Assalamualaikum

dah lama rasanya aku tak share resepi kat sini
bukan aku takde masa tapi aku jarang-jarang masak kuikui
aku rasa satu kepuasan bila aku share resepi kat sini
tiap hari ada je orang views resepi aku, walhal aku rasa resepi aku tu biasa-biasa je


agar-agar santan yang paling pemes sekali orang duk search kat sini
kat live traffic feed kat bawah tu pun memanjang orang duk search resepi je
tetiba rasa macam blog masakan la plak hahaha *hover ok!*

thankssss kepada mereka yang sering menjenguk + mencuba resepi aku ittewww
sama-samalah kita memajukan diri dalam bidang masakan #Eh



 
ok ini semalam punya air tangan

titik bermakna ketuk atau dalam bahasa kelate, katok
tapi dalam bahasa kelate jugak, katok bermaksud pukul
tapi dalam masakan kita panggil titik, terserlah kesopanan

kat entry pun aku tulis titik jugak sebab nanti senang nak cari
aku mesti share resepi senang-senang saja
sangat sesuai untuk orang yang perajin pemalas seperti aku
kuang kuang kuang



BAHAN-BAHAN

1/2 kg sotong
cuci bersih, ada orang yang tak buang dia punya dakwat tu,
kalau aku memang aku buang, nanti tak tertelan.

4 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
3 batang serai
1 keping asam 
garam secukup rasa
lada besar
bawang besar


CARA-CARA

mudah saja caranya. kita campakkan ajer semua bahan tu

1. masukkan sotong ke dalam periuk bersama sedikit air
jangan bagi sotong tenggelam sebab nanti sotong akan keluarkan air jgk

2. tumbuk bawang merah + putih dan titikkan serai

3. masukkan semua bahan diatas bersama sekeping asam
hiris bersama lada besar dan sedikit bawang besar

4. panaskan api, bila nampak kuah mula gelegak, baru masukkan sedikit garam
tunggu gelegak sekejap, boleh tutup api
sotong tak boleh masak lama-lama nanti liat


#aku kalau masak memang tak letak pak aji
tudung bawal Kelantan..Jom cucimata di Suzi Shop





13 comments:

  1. wah bleh cilok resepi ni
    kak is tobat tak pandai buat benda ni.hehe

    ReplyDelete
  2. nampak senang..
    nak try lah..mesti sedap!

    ReplyDelete
  3. wahhh kreatip x pnh msk stong serai ni :)

    ReplyDelete
  4. kih3 suka resepi simple camni...best main cmpk2 tp sedap..:)

    ReplyDelete
  5. @muis ismail:
    cilok la,sene jah ni

    @aida:
    memang sedap!

    ReplyDelete
  6. @bella:
    nanti blhla try dear

    @aishah jahirah:
    campak-campak je,janji kena dgn selera heee

    ReplyDelete
  7. majulah masakan untuk negara..cehhh tetibe =.=

    ReplyDelete
  8. simplenye? hubby cma suke mkn sotong..blh la try resepi cikji ni nnti..

    tq for sharing cikji.. i lap u la~~~ :p

    ReplyDelete
  9. abe jaa suko kalu rebus hitam tu...hehe.. manis asli dio kato... tp jaa xsuko. napok x terliur..heee

    ReplyDelete
  10. simple jer..... kalau nak kaler sikit...letak ler cili merah kat dlm tu...terus bangkit selera.... isk!!!! memandai jer remy modified recipe cikji....he3

    ReplyDelete
  11. simple jer..nk cuba gaks ni..

    ReplyDelete
  12. simple jer..nk cuba gaks ni..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...