Saturday, November 17, 2012

sakit la jugak, tapi mak okey jer

Assalamualaikum

Ni hari jumaat punya cerita. Hajat dihati nak publish cerita pasal aku badan aku naik bengkak merah pastu gatal- gatal. Tapi takpe, aku ketepi dulu entry tuh, aku up entry yang ni dulu.


Pagi jumaat tuh aku laki bini balik ke kampung sebelah laki aku jap sebab ada majlis cukur jambul baby girl kitorang punya sepupu. So, nak dijadikan cerita, lepas jumaat tuh datang la seorang makcik tu. Aku mention as a makcik jelah ek, kalau mention as a perempuan tua, nampak aku ni kurang ajar sangat. Makcik ni bidan kampung, dia datang nak sunatkan baby girl tu. Maka bersalam lah aku dengan dia. Maka bermulalah perbualan pendek antara aku dengan dia.


Makcik : Besarnyo budok ni, berapo bulan doh ni?

Aku: Dekat 2 bulan rasanya.

Makcik : Berapo kilo ni?

Aku: Mama dio oyak, 7kilo.

Makcik : Awoklah takdok anok lagi, rugi

Aku : ^____^  senyum jelah  *dalam hati, ohoiiii sedaknyo mulut dio*

Aku pun terus angkat punggung dari situ. Kalau aku duk situh lama lama nanti kang jadi menda lain pulok. Kalau diikutkan memang la aku kawin dulu dari dorang, 6 bulan bezanya. Dah nak buat macam mana, rezeki tu kan kat tangan Tuhan. Aku malas nak explain cakap takde rezeki lagi sebab cara dia tanya aku pun dah melulu ntah apa-apa. So, aku takde masa nak explain dekat segelintir manusia yang bersikap macam tu.

Aku dah lali sebenarnya dengan persoalan tentang anak, tapi sebelum ni cara pertanyaan semua sopan santun. "takde anak lagi kan?, merancang ke, ker takde rezeki?" Sabarlah, Tuhan akan bagi tapi belum masanya lagi" Kan sejuk hati aku kalau makcik tuh tanya aku macam tu jugak.

Bila sampai kat umah, aku cite la kat laki aku bla bla bla, "nasib baik dia tu orang kampung abg, kalau orang kampung saya, dah lama dah saya sembur depan muka" Laki aku memang, kalau dia tahu aku sakit hati duk potpet potpet, mesti dia senyum je. Kalau dia duk sokong apa yang aku cakap, dia tahu makin angin la bini dia ni, kuikui

Buat TTC semua, bersabarlah kita ya. Tuhan tahu apa yang terbaik untuk kita.


"Tuhan sengaja, menduga kita, dimana kesabaran manusia"


okbai.



7 comments:

  1. sabar lah cikji..... remy pun sama gak ngan cikji...... takde rezeki.....
    tuhan tahu apa yg terbaik utk kita kan......

    ReplyDelete
  2. samalah..kita pun selalu jugak kena macam ni..tapi ayat dia, "Awoklah takdok anok lagi, rugi"..tu memang tak patut. Dia ingat kita suka-suka je tak nak anak kan. Cakap xguna otak..huhu

    ReplyDelete
  3. sabar jelah ngn mak cik tu, xyah layan. percaya pada takdir & ketentuanNya.

    ReplyDelete
  4. alaa baru setahun lebih.. mood honeymoon xhabis lg :) sabar2 'makcik' je tu...

    ReplyDelete
  5. ish kalau dengan kak is mesti keluar jugak ayat sinis sebijik kat depan muka dia, pantang betul. dia orang ni ingat kita ni taknak beranak, tu yang mulut sedap mengata. ntah hapa hapa

    ReplyDelete
  6. sabar cikji..... kalu org tnya pasni... cikji jawab gini deh : lekkkk luhhhh! hahahhaa...

    p/s : maaf bru sempat terjah blog cikji, bz sungguh jaa sehari dua ni. :)

    ReplyDelete
  7. mok bidan takdop PR tu. x reti kecek.
    sabar la nik. aku pon merasa jugok mulo.
    dey branok gak, boring pulok ore duk nanyo bilo nk tamboh sore lagi.
    don stress2, hanimung puah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...